aktualności

o fundacji / o galerii

projekty: wystawy / dyskusje / spotkania / wykłady / film

publikacje

artyści

partnerzy / patroni

kontakt

 

FACEBOOK

 

 

 

 

 

wydarzenie

 

FACEBOOK

 

 

 

 

w mediach:

 

NN6T

Co jest grane 24

NUMARTE

(relacja)

NUMARTE

(zapowiedź)

Nasze miasto Warszawa

SZUM

(Na dobry początek)

SZUM

(do zobaczenia)

 

 

 

 

 

 

 

Organizator:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patroni medialni:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partner

 

 

 

 

 

FUNDACJA SUPERMARKET SZTUKI / GALERIA SUPERMARKET SZTUKI

 


 

 

PROJEKTY  WYSTAWA / PERFORMANCE

EN

 

IZABELA

 

CHAMCZYK

 

MALARSTWO

 

JAKO

 

CHOROBA

 

26.10 27.11.2016

 

Otwarcie wystawy

i performance 10.10.2016

 

Oprowadzanie / Finisaż

27.11.2016, g. 17 - 20

 

Galeria Supermarket Sztuki

ul. Grzybowska 88, lok. 1, Warszawa

wt-pt 14 18, sob 11 14

 

kuratorka wystawy: Agnieszka Żechowska

współpraca: Ola Berłożecka

 

Izabela Chamczyk "Borderline", 2016

 

 

Wystawa „Malarstwo jako choroba” w Galerii Supermarket Sztuki jest pierwszą obszerną prezentacją twórczości Izabeli Chamczyk w Warszawie. Artystka ze względu na swoje dotychczasowe prowokacyjne akcje-performanse w różnych galeriach i miastach oraz buntowniczą i niesformatowaną osobowość uznawana jest za kontrowersyjną, czasem niebezpieczną i niewdzięczną. Współpraca z nią może wiązać się z ryzykiem wystąpienia „zaburzeń” w relacjach Ona — widz — galeria. Toteż należy być przygotowanym „na wszystko”, cokolwiek by to znaczyło. Alert jest jednym z elementów, które definiują sztukę Chamczyk. 

 

W 2013 roku artystka podjęła działania pod hasłem „Wojny dwunastomiesięcznej”. Każdego miesiąca „anektowała” przestrzenie w kolejnych miejscowościach traktując je jako obszar ekspansji własnej energii  twórczej. Jej kobiecy temperament i determinacja w walce o siebie i miejsce w świecie sztuki znajdują swój wyraz w akcjach czy performansach opatrzonych klauzulą ryzyka. Odbiorca w takiej sytuacji nie może pozostać obojętny. Musi albo zaakceptować ryzyko, zaufać artystce i zgodzić się na psychofizyczny eksperyment, albo zdecydować o nieuczestniczeniu w nim czy odrzuceniu go.

 

W Galerii Supermarket Sztuki w maju 2016 roku podczas Nocy Muzeów miał miejsce performance pt. Synergia, w którym artystka wykorzystała około pięćdziesięciu litrów toksycznych farb alkidowych. W ich oparach, choć uzbrojona w maskę, spędziła ponad trzy godziny. Towarzyszyła jej — również w masce — operatorka kamery Katie Zazenski. Jednak obszar performansu był dostępny także dla publiczności, która miała do dyspozycji jedynie rękawiczki ochronne, żeby nie pobrudzić się farbą. Chętni „na własne ryzyko” uczestniczyli w procesie malarskim. Sami decydowali o czasie spędzonym w toksycznych warunkach i o stopniu „poświęcenia zdrowia” dla twórczej — niemal dziecięcej — przyjemności. 

 

Performans był preludium do wystawy „Malarstwo jako choroba”. Odzwierciedlał procesualny aspekt twórczości Izabeli Chamczyk. Wskazywał na ambiwalentną kondycję jej malarstwa, które umożliwia ekspresję stanów emocjonalnych w „czystej” kreacji, a jednocześnie wymaga gotowości do poniesienia szeroko rozumianych kosztów podjętej decyzji. Artystka odwołuje się do pierwotnych potrzeb tworzenia i destrukcji. Podczas performansów staje się cielesnym medium — częścią obrazu rozpostartego w przestrzeni, który animuje i któremu pozwala na działanie, a następnie — niczym Hestia — nadaje mu znaczenie. Jej obrazy uzewnętrzniają stany chorobowe, „zaburzenia” psychiczne i marzenia senne, których geneza wiąże się z doświadczeniem życiowym i relacjami z innymi.

 

Na wystawę składają się obrazy, instalacje malarskie i prace wideo, a także performanse. Niektóre z obrazów zmieniają strukturę, kompozycję i barwy pod wpływem ciężaru materii malarskiej — ulegają samoistnej transformacji w ciągu wielu dni, a nawet miesięcy; czasami wylewają się na zewnątrz, dając początek nowym obrazom. Ważnym aspektem twórczości Chamczyk, niezależnie od użytego przez nią medium, jest współpraca z innymi ludźmi i dążenie do przekroczenia granic własnej osobowości — „zarażanie” odbiorcy odwagą do bycia wolnym od obowiązujących schematów. 

 

Agnieszka Żechowska
 

 

--------------------------------

Izabela Chamczyk (ur. 1980) – malarka, performerka, artystka wideo. Tworzy sztukę procesualną. Pracuje w wielu mediach, redefiniując ich granice. Konfrontuje się i angażuje w żywy kontakt z odbiorcą. Poprzez swoją sztukę stara się dotrzeć do sfery świata zewnętrznego – pozagaleryjnego.

 

Ukończyła z wyróżnieniem malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w 2009 roku. Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz finalistką prestiżowych konkursów, takich jak Biennale Malarstwa Bielska Jesień (wyróżnienie portalu artystycznego OBIEG, 2015), 10. konkurs im. E. Gepperta we Wrocławiu, 6. Triennale Młodych w Orońsku czy konkurs Fundacji Vordemberge - Gildewart w MOCAK-u. Ma za sobą wiele wystaw indywidualnych oraz działań zbiorowych, m.in. w Galerii SCC w Isfahanie (performans w ramach rezydencji w Iranie), Galerii Entropia we Wrocławiu, Galerii Białej w Lublinie, Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, BWA w Zielonej Górze, CSW w Toruniu,  na Festiwalu w Sokołowsku oraz w muzeum ERARTA w Sankt Petersburgu (Rosja). Jej prace znajdują się w wielu kolekcjach w kraju i za granicą.

 

 

Izabela Chamczyk "Petite mort", 100x80 cm, 2016

 

—————————————

 

Organizator wystawy

Fundacja Supermarket Sztuki

Galeria Supermarket Sztuki

 

Patroni medialni

Magazyn SZUM, Artinfo.pl, NUMARTE

 

Partner

Wizytująca Galeria

 

Wydarzenie na Facebooku

https://www.facebook.com/events/306738256374247/